DEN SVENSKA KONJUNKTUREN

Näthandeln saktar in efter återöppnandet

Under september backade den svenska e-handeln med tre procent. Arkivbild. Bild: Christine Olsson/TT

Ekonomi (TT)

E-handelns starka tillväxt under pandemin börjar avta i takt med att restriktionerna slopas och fler hittar tillbaka till de fysiska butikerna.

Under tredje kvartalet växte den totala e-handeln med 12 procent, med handel från utlandet inräknat, visar Svensk Handels e-handelsindikator för september. Men i september backade den svenska e-handelns omsättning med tre procent.

"Att e-handelstillväxten fortsätter att avta var väntat när restriktionerna har slopats och fler återvänder till de fysiska butikerna. Det är snarare anmärkningsvärt att det fortfarande är tillväxt under tredje kvartalet och att utländska sidor drog mer av tillväxten", säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel, i ett pressmeddelande.

Under de senaste tolv månaderna näthandlade svenskarna för 13,5 miljarder kronor från utlandet.

Samtidigt går den svenska e-handeln fortfarande starkt. Försäljningssiffran visar på en ökning på tre procent för det tredje kvartalet jämfört med samma period 2020.

Hittills i år har den svenska näthandeln för kläder och skor ökat med 28 procent, jämfört med samma period 2020. För hemelektronik ökade försäljningen med 23 procent, heminredning och möbler med 22 procent och för livsmedel (exklusive alkohol och tobak) med 14 procent.

"Under slutet av förra året väntade sig många att e-handelns omsättning skulle sjunka i nivå under 2021, men så har det alltså inte blivit. Även om omsättningen under resten av året skulle bli påtagligt lägre än förra året så kommer e-handeln likväl att visa positiv tillväxt för helåret 2021", säger Johan Davidson.

Beata Wallsten/TT