DEN SVENSKA KONJUNKTUREN

Minskat köpsug under Black week

Jämfört med förra året minskade försäljningen under Black week i år, enligt kortstatistik från Swedbank pay. Arkivbild. Bild: Henrik Montgomery/TT

Ekonomi (TT)

Hemelektronik lockade fler Black week-shoppare än vanligt i år.

Men på totalen minskade köpsuget under reaveckan, enligt färska siffror.

Konsumtionen har de senaste fyra veckorna minskat med 8,3 procent, jämfört med samma period förra året och justerat för inflationen, enligt kortstatistik från Swedbank pay.

Att hushållen håller hårdare i plånboken syntes även under den stora Black week-rean.

– Tittar man på Black week-försäljningen i år, jämfört med för ett år sedan, så är den ner tio procent om man justerar för inflationen, säger Andreas Wallström, Swedbanks prognoschef.

Nedgången syns trots att svenskarna köpte mer hemelektronik i år. Under Black week ökade hemelektronikshoppingen med 142 procent, jämfört med tio dagar innan rean.

Det är den en högsta uppgången under veckan sedan 2019, då Swedbank började göra sina mätningar, säger Andreas Wallström.

Försäljningen av hemelektronik gick starkt uppåt under pandemiåret 2020. Sedan dess har köpsuget tonats ned, säger han.

– Man kan tänka sig att det fanns ett slags uppdämt behov nu, plus då att erbjudandena säkert lockande människor till konsumtion.

Sammantaget talar rapporten för att den negativa konsumtionstrenden inte kommer att upphöra, säger Wallström.

– Hushållens tuffa ekonomiska situation lär bestå eller till och med förvärras kommande månader.

Martina Karpmyr/TT