E-HANDELNS UTVECKLING

– Många tecken på svikande e-handel

Boozt är en av flera svenska e-handlare som rasat på börsen sedan årsskiftet. Arkivbild. Bild: Jessica Gow/TT

Ekonomi (TT)

Svenska e-handelsbolag har haft det rekordtungt på börsen sedan årsskiftet.

Modejätten Zalandos rapport är ännu ett tecken på att nätbutiker har det kämpigt.

– Det handlar om en tillnyktring, säger e-handelsexperten Arne Andersson.

E-handlaren Zalandos rapport på torsdagen visade på en minskad försäljning jämfört med samma period året innan. Samtidigt gjorde bolaget en stor förlust.

Enligt bolagets vd Robert Gentz beror det på en kombination av läget i omvärlden, med inflation och höga drivmedelspriser, och ett förändrat köpmönster som bolaget inte hade räknat med.

– Vi ser att försäljningen av kläder för speciella tillfällen och trendplagg ökar medan försäljningen av basplagg minskar. Det är en effekt av att pandemin klingar av, sade han på en presskonferens efter rapporten.

Hittills i år har Zalandos aktie tappat över 50 procent av sitt värde.

Samma mönster går igen bland svenska börsnoterade e-handlare. Bolagen har fått se försäljningen minska de senaste månaderna när människor till viss del återgått till att handla i fysiska butiker.

Mode-ehandlaren Nellys aktie har rasat med 38 procent sedan årsskiftet och konkurrenten Boozts med 43 procent.

Samtidigt rapporterar företag som har både e-handel och fysiska butiker, som Clas Ohlson och Axfood, att kunderna kommer tillbaka till butikerna och att e-handelns andel av försäljningen minskar.

Även H&M skriver i sin senaste kvartalsrapport att onlinehandeln var "strax under föregående års höga nivå".

Negativ tillväxt väntar

Arne Andersson, senior e-handelsrådgivare på Svensk Digital Handel, tror att e-handeln nått en platå.

– För helåret tror jag att vi kommer se som mest nolltillväxt, men sannolikt negativ tillväxt, säger han.

Han vänder sig dock mot att det skulle handla om en kris för e-handeln.

– Det har blivit för mycket domedagsrubriker kring e-handelstillväxten nu. Första kvartalet 2021 var tillväxten 50 procent, det är helt omöjligt att leva upp till, säger han.

Samma kvartal 2019, det vill säga innan pandemin bröt ut, låg tillväxten på 13 procent. Han tror att det är ditåt den är på väg nu “sakta men säkert”.

– Toppen är nådd och nu backar det. Men det är ingen fara, det handlar om en tillnyktring från de vansinniga talen som vi såg under pandemin, säger han.

Jämför med "pandemitoppar"

Under 2021 växte e-handeln med 20 procent totalt, allra mest i första kvartalet, och omsatte totalt 146 miljarder kronor vilket var 70 procent mer än 2019.

Enligt Robert Gentz på Zalando kommer bolagets siffror att se bättre ut resten av året, när de inte längre behöver jämföra siffrorna med tidigare kvartals “pandemitoppar”.

Han tvivlar inte heller på att e-handeln bara är i början, och att det fortfarande finns stora marknadsandelar att ta.

– Summan som varje kund handlar för var lägre än förra året, men samtidigt högre än före pandemin.

– Vårt mål är att serva över 10 procent av den europeiska marknaden för mode, vi är fortfarande bara i början av den resan, säger han.

Johanna Ekström/TT

Fakta

Lyko, hud- och hårvård: - 47,6 procent

Revolution race, friluftskläder: - 30,6 procent

Nelly, mode: - 36,6 procent

Boozt, mode: - 44 procent

Desenio, affischer: - 77,8 procent

Footway, skor: - 17,5 procent

Rugvista, mattor: - 24,2 procent

Stockholmsbörsens breda index: - 20,4 procent

Siffror från 15-tiden den 5 maj.