DEN SVENSKA KONJUNKTUREN

M: Sänk dieselskatten med 5 kronor

Elisabeth Svantesson, Moderaternas ekonomiskpolitiska talesperson. Arkivbild Bild: Christine Olsson/TT

Ekonomi (TT)

Moderaterna föreslår tillfälliga skattesänkningar på drivmedel som ska kunna sänka priset på en liter diesel med fem kronor. Skatten på bensin ska också ner.

Det beräknas kosta statskassan 5,5 miljarder kronor.

Moderaterna presenterar förslaget på en pressträff i riksdagen. Partiet föreslår att energiskatten på diesel ska sänkas till EU:s miniminivå och att skatten på bensin bör sänkas i motsvarande grad under tre månader.

Men det räcker inte med det, anser M. Regeringen bör dessutom begära ett undantag hos EU-kommissionen för att under tre månader helt kunna slopa energiskatten på diesel.

– Man kan lugnt säga att de höga drivmedelspriserna gröper ur hushållens ekonomi, säger Moderaternas ekonomisk-politiska talesperson Elisabeth Svantesson.

– Här måste Sverige hjälpas åt, säger hon och anser att finansminister Mikael Damberg (S) snabbt ska se till att Sverige får ett undantag från energiskattereglerna.

Partiet avser att omgående lägga fram sitt förslag i finansutskottet.

Moderaterna vill också se över den så kallade reduktionsplikten genom att låta drivmedelbolagens kostnader för den skjutas över till nästa år.

Svantesson säger att de senaste veckornas prisrusning på mackarna förstås beror på den ryska invasionen av Ukraina, men att svenska bensin- och dieselpriser redan tidigare var bland de högsta i världen.

Och det beror till en del på reduktionsplikten som tvingar drivmedelsbolagen att blanda i mer biodrivmedel stegvis. Biodrivmedel är dyrare än vanlig bensin och diesel.

Enligt M är kostnaderna för förslagen cirka 5,5 miljarder kronor. Men det har Sverige råd med, åtgärderna är minst lika viktiga och akuta som de stöd som klubbades igenom under pandemin, anser partiet.

Moderaterna uppger också att de framöver kommer att presentera förslag för hur skatterna på drivmedel bör se ut på längre sikt samt hur reduktionsplikten bör ändras.

Lars Larsson/TT

Peter Wallberg/TT