DEN SVENSKA KONJUNKTUREN

Kunderna tillbaka i matbutikerna

Butiksförsäljningen för dagligvaror ökade under september. Arkivbild. Bild: Anders Wiklund/TT

Ekonomi (TT)

Butiksförsäljningen för dagligvaror steg under september. Ett tecken på att kunderna börjar hitta tillbaka till de fysiska butikerna.

Under föregående månad ökade dagligvaruhandelns försäljningssiffror med 1,6 procent jämfört med september 2020, visar Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.

Själva butiksförsäljningen steg med 1,3 procent. En utveckling som har märkts av sedan sommaren och som nu fortsätter framåt hösten.

Ett tecken på att kunderna successivt börjar hitta tillbaka till butikerna efter restriktionerna lättats, menar Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.

"Försäljningen i butik stod för merparten av försäljningstillväxten i dagligvaruhandeln under september", säger hon i ett pressmeddelande.

Samtidigt håller vissa pandemitrender i sig. E-handelsförsäljningen för dagligvaruhandeln ökade med 6,9 procent under september. Hemleveransen med 4 procent och upphämtning i butik med 10,4 procent.

Av dagligvaruhandels försäljning stod näthandeln för 5,2 procent under föregående månad.

"E-handelsandelen uppgick till 5,2 procent, vilket är något högre än under motsvarande månad föregående år trots att vi levde med mer restriktioner då", säger Karin Brynell.