DEN SVENSKA KONJUNKTUREN

Kanonvecka för hotell och restauranger

Krögare och hotellägare kan skåla igen. Arkivbild. Bild: Magnus Hjalmarson Neideman / SvD / TT

Ekonomi (TT)

Höstlovet blev en riktig kanonvecka för hotell och restauranger. Försäljningen ökade kraftigt och svenskarna spenderade mer än innan pandemin, visar Swedbanks kortstatistik för svenskarnas köpbeteenden.

"Det är sannolikt en följd av att färre semestrande svenskar åker utomlands och att man snarare väljer att semestra inom Sverige. Det gynnar hotell och restauranger, men även kultur- och nöjessektorn", skriver Andreas Wallström, prognoschef på Swedbank, i ett pressmeddelande.

Den totala konsumtionen låg 16 procent högre än motsvarande vecka i fjol och sju procent högre än samma vecka 2019. För hotell- och restaurangsektorn var försäljningen 14 procent högre än höstlovsveckan 2019, enligt Swedbanks kortstatistik.