DEN SVENSKA KONJUNKTUREN

HUI räknar med minskad konsumtion i julhandeln

Det blir mindre julhandel i år enligt HUI, men till rekordhöga priser. Arkivbild. Bild: Fredrik Sandberg/TT

Ekonomi (TT)

Julhandeln är den viktigaste tiden på året för många handlare. I år räknar HUI med att vi köper mindre – men att det kommer att kosta mer.

– Julen kommer vi att fira som tidigare, men julhandeln kommer att vara lite annorlunda, säger Joakim Wirén på HUI.

Det tuffa ekonomiska läget kommer att påverka julhandeln. Den bedömningen gör konsultbolaget HUI i sin prognos inför årets högtider.

Ekvationen är enkel. Eftersom inflationen är så pass hög kommer pengarna att räcka till mindre. Därför redovisar bolaget i år den förväntade försäljningen i både fasta och rörliga priser.

Prognosen i fasta priser, det vill säga när hänsyn har tagits till inflationen, är att försäljningen minskar med 7 procent jämfört med december förra året.

Drar inte ner på julbordet

HUI räknar med att dagligvaruhandeln, som innebär mat och alkohol, minskar med 3 procent och att sällanköpsvaruhandeln, som består av allt annat, minskar med 9 procent. Då räknas all shopping som sker i december in. Även i löpande priser räknar HUI med en minskning i sällanköpshandeln.

– Just det man handlar specifikt till julen, som mat till julbordet, presenter och festligheter tror vi håller samma nivåer som förra året. Det vill mycket till innan man börjar spara in på det, säger Joakim Wirén, analytiker på HUI och fortsätter:

– Men annat i december kommer man att spara in på. Färre kommer dessutom att vilja köpa något till fullpris i december när man vet att det är reor både i slutet av november och efter jul.

Eftersom priserna gått upp väntas julhandeln däremot att dra in rekordbelopp, totalt 91 miljarder kronor enligt beräkningarna. Det som specifikt handlar om jul, den så kallade mervärdeshandeln, räknas gå på 12 miljarder kronor i december motsvarande 2 500 kronor per hushåll.

Gränshandeln bidrar positivt

För handlarna är julen den viktigaste försäljningsperioderna på året. Leksaksaffärerna har till exempel en femtedel av sin försäljning i december.

– Det är absolut mest som säljs under årets sista två månader. Det är också därför som den här perioden är extra viktig att titta på. Det är en viktig period för allt som läggs i paket, säger Joakim Wirén.

Andra trender som HUI ser är att mer pengar i år kommer att läggas på julbord och alkohol på lokal, med tanke på att det inte längre råder pandemi. Något som även kommer att gynna gränshandeln, som väntas bidra positivt till hela dagligvaruhandelns försäljning.

Johanna Ekström/TT

Fakta

Detaljhandeln: Löpande priser 2%, fasta priser -7%

Dagligvaruhandeln: Löpande priser 13%, fasta priser -3%

Sällanköpsvaruhandeln: Löpande priser -4%, fasta priser -9%

Avser försäljningsutveckling i december 2022, jämfört med december 2021. Löpande priser avser faktiskt försäljning i kronor. Fasta priser tar hänsyn till inflationen och räknar bort den priseffekten.

Källa: HUI