DEN SVENSKA KONJUNKTUREN

Högt bokningstryck på Skistars anläggningar

Skistar märker av ett högt tryck på bokningar inför vintersäsongen. Arkivbild. Bild: Lars Pehrson/SvD/TT

Ekonomi (TT)

Bokningstrycket på vintersemester i fjällen är redan högt och Skistar noterar högre bokningstryck än före pandemin.

– Framtiden ser mycket ljus ut, säger Skistars vd Stefan Sjöstrand.

Skistar kunde rida på vågen av svenskar som valde att semestra på hemmaplan och bolaget nådde sina mål för sommarmånaderna. Ett flertal satsningar gjordes och jämfört med förra året förbättrades resultatet avsevärt även om det slutade med en förlust före skatt på minus 5 miljoner kronor (-135 miljoner kronor) för fjärde kvartalet. Omsättningen ökade från 162 miljoner kronor till 246 miljoner kronor.

– Vi hade satt ett väldigt högt mål för sommaren, att vi skulle öka från 48 000 gästnätter till 60 000 gästnätter och det lyckade vi med, säger Stefan Sjöstrand.

Högt bokningstryck

Sommarsatsningen fortsätter och han känner ingen oro att viljan att semestra på hemmaplan ska minska när pandemin har lagt sig. Både under sommaren och vintern har Skistar haft besökare som aldrig tidigare varit på bolagets anläggningar.

Och bokningsläget är vd mycket nöjd med. Trycket på vinterbokningar är högt och man har redan öppnat bokningarna för nästa sommar. I dagsläget ligger man inför vintern 10 procent högre i antalet bokningar jämfört med för ett år sedan, och jämfört med inför säsongen 2018/2019 ser man en ökning på 15 procent.

– Det är stora tal. Återhämtningen går mycket snabbare än väntat, säger Stefan Sjöstrand.

Enligt honom har kundnöjdheten varit stor trots restriktioner och smittskyddsåtgärder. Han ser fram emot att kunna öppna upp anläggningarna helt kommande säsong, men en del av åtgärderna som införts under pandemin kommer att ligga kvar, som digitala kösystem i de stora liftarna och digitala liftkort.

Föreslår utdelning

I år har Skistar höjt liftkortspriserna en aning, men bolaget har svårt att ge en exakt siffra på prisökningen då priserna skiljer sig beroende på säsong, efterfrågan, destination, ålder, vilken kanal man bokar i med mera.

– Vi gjorde en marginell justering för några månader sedan, säger Stefan Sjöstrand, och lovar att det inte ska bli flera höjningar den här säsongen.

Trots pandemipåverkan är han nöjd med året som ligger bakom bolaget.

– Vi avslutar ett väldigt händelserikt år där vi, mitt i pandemin, med frånvaron av utländska gäster och stängda gränser mot Norge ändå levererar ett positivt resultat, plus tolv procent i Sverige, säger Stefan Sjöstrand.

Skistars aktie har gått starkt på Stockholmsbörsen i år. Aktien har hittills lyft nästan 70 procent. Styrelsen i Skistar har nu föreslagit en utdelning om 1:50 kronor per aktie.

Fakta

Skistars omsättning landade på 246 miljoner kronor under fjärde kvartalet i bolagets brutna räkenskapsår, en ökning från 162 miljoner kronor motsvarande period året före.

Resultatet före skatt blev - 5 miljoner kronor, vilket kan jämföras med - 135 miljoner kronor fjärde kvartalet föregående år.

För helåret 2020/2021 redovisar Skistar en omsättning på 2 751 miljoner kronor. Det kan jämföras med 2 794 miljoner kronor året före.

Resultatet efter skatt för helåret blev 234 miljoner kronor, jämfört med 287 miljoner kronor 2019/2020.

Källa: Skistar