Här är drycken som kan starta ett europeisk handelskrig

Bild: Luca Bruno

Prosecco har blivit mer populärt än champagne. Men med populariteten kommer också viljan att använda namnet – och det får italienarna att se rött, skriver SvD Näringsliv.

Amerikanska producenter som kallar sina drycker för prosecco kan inte stoppas av europeiska regler. Men EU-länder emellan är en annan sak. ”Just nu mullrar det i marken för ett proseccokrig som kan utbryta inom kort”, skriver SvD Näringsliv.

Det handlar om ett handelskrig mellan Italien och Kroatien som är på väg att bryta ut. I Kroatien finns vinsorten prošek. Den vill nu kroaterna ska varumärkesskyddas på samma sätt som prosecco. Men italienarna motsätter sig.

– Jag tvivlar mycket på att kroaterna har inlett detta förfarande (att få produktnamnet prošek skyddat) för att sälja några flaskor sött vin. Det andra steget kommer utan tvekan att vara att börja producera vitt vin med bubblor i stället, har Giancarlo Moretti Polegato, vd för vinhuset Villa Sandi, en Italiens största proseccoproducenter, sagt till den franska veckotidningen Courrier International, enligt SvD Näringsliv.

SvD Näringsliv: Ett proseccokrig puttrar i Europa