FÖRETAGANDE I PRAKTIKEN

Företagen: Så bli affärsresandet efter Corona

Affärsresor efter Corona är något som många företag funderar på.

Färre men mer ändamålsenliga resor. Så ser företagen själva på hur tjänsteresandet utvecklar sig efter att pandemin har ebbat ut, skriver nättidningen T:.

På industriföretaget Hydropress Huber hade säljarna 3-4 resdagar i veckan före pandemin.

– Säljarna kommer troligen resa lite mindre, beroende på hur de som personer är bekväma med och har anammat nya säljkanaler. Vissa säljare trivs bra i digitala format och att till exempel synas i webbinarier, medan andra trivs bäst i det fysiska mötet, säger företagets vd John Skantze till T:, som dock tror att en kort resa till Stockholm för ett endagsmöte hör till historien.

Lisa Arvidsson på Volvo Cars vittnar om hur resandet sjönk dramatiskt under pandemin.

– Vi har alltid tittat på syftet med affärsresor och bett verksamheten att bara resa om det behövs och med totalkostnaden i beaktande. På grund av pandemin ser vi redan nu en synergieffekt i medarbetares tankesätt när det gäller beslut om att resa eller inte. Detta tankesätt är sannolikt här för att stanna. Digitala mötesverktyg har med framgång ersatt många av våra tidigare resebehov, säger hon till T:.

T: Hur ser tjänsteresandet ut efter corona? - Företagen berättar själva