DEN SVENSKA KONJUNKTUREN

Detaljhandeln ökade i februari

Försäljningsvolymen i detaljhandeln i februari ökade i årstakt, men bromsade in mot januari. Arkivbild Bild: Fredrik Sandberg/TT

Ekonomi (TT)

Detaljhandelns försäljningsvolym ökade med 2,9 procent i februari jämfört med motsvarande månad i fjol. Dagligvaruhandeln ökade med 3,4 procent och sällanköpsvaruhandeln ökade med 2,8 procent, enligt Statistiska centralbyrån (SCB).

Men mellan januari och februari minskade detaljhandelns försäljningsvolym, försäljningen i fasta priser, med 0,1 procent.

Mätt i löpande priser ökade detaljhandelns omsättning med 5,6 procent i februari jämfört med motsvarande månad 2021. Dagligvaruhandeln ökade med 7,5 procent och sällanköpsvaruhandeln ökade med 5,0 procent.

Uppgifterna om försäljningsvolym är korrigerade för kalendereffekter och, när det gäller jämförelsen mellan februari och januari, säsongsvariationer. Siffrorna för dagligvaruhandeln är exklusive Systembolaget.

Detaljhandelns försäljningsvolym i januari ökade enligt reviderade tal med 4,2 procent jämfört med motsvarande månad i fjol, mot tidigare beräkning på 5,1 procent. Jämfört med december 2021 var ökningen 3,7 procent, mot tidigare beräkning på 4,5 procent.