KLIMATOMSTÄLLNINGEN

Cementas nedstängning skapar problem för LKAB och Trafikverket

Cementas fabrik i Slite på Gotland. Bild: Magnus Hjalmarson Neideman / SvD / TT

Beskedet om att kalkbrytningen på Gotland kan upphöra kan bli kostsamt och i värsta fall stoppa produktionen för LKAB. Samtidigt inleder Trafikverket analyser om hur cementbristen kan stoppa stora infrastrukturprojekt, skriver DN.

Flera branscher präglas av oro inför det eventuella stoppet av Cementas kalkbrytning på Gotland. För LKAB, Cementas största kund, är cement viktigt för att stärka berget efter sprängning. Enligt deras beräkningar kan nedstängningen innebära ett produktionsbortfall 50 till 80 procent. I värsta fall kan produktionen i flera av Sveriges gruvor stanna upp helt.

– Har man inte tillgång till cement så kan man inte säkra gångarna, och då tar det stopp. Då kan man helt enkelt inte fortsätta, säger Emma Härdmark, kommunikationschef på branschorganisationen Svemin, till DN.

Trafikverket som köper stor del byggmaterial från Cementa, för nu dialog med sina underleverantörer om brytningsstoppet. Myndigheten kommer behöva ta fram en plan för hur de ska agera om nedläggningen blir verklighet, och detta kan få konsekvenser för stora infrastrukturprojekt.

DN: Cementimport från andra länder skulle både bli dyrare och skapa större utsläpp.