DEN SVENSKA KONJUNKTUREN

Black Week gav inte samma skjuts till försäljningen som tidigare år

Black Friday Week i Kungens kurva. Bild: Henrik Montgomery/TT

Shoppingintensiva "Black week" bjöd på ett hårt tryck i varukonsumtionen förra veckan, visar Swedbanks statistik över korttransaktioner. Men siffrorna gav inte samma skjuts som tidigare år.

– Black week, en vecka då många handlare erbjuder rabatter, tycks inte ha lett till en lika stor ökning av försäljningen i år som den har gjort de senaste åren. För hemelektronik noterar vi exempelvis att försäljningen ökade med 128 procent under förra veckan jämfört med veckan innan, vilket är en mindre ökning än under 2020 och 2019, säger Swedbanks prognoschef Andreas Wallström i ett pressmeddelande.

En tredjedel av försäljningen av hemelektronik gjordes på nätet vilket är en betydligt högre andel än 2019, medan försäljningen i fysiska hemelektronikbutiker minskade.

Samtidigt finns det tecken på att tillväxten i tjänstekonsumtionen sjunker något

– Pandemin är inte över och när oron kring smittspridning ökar kan det ha en dämpande effekt, säger Andreas Wallström.

Pressmeddelande: Black Week drev upp försäljningen mindre än tidigare år