DEN SVENSKA BESÖKSNÄRINGEN

Björn Ulvaeus blåser liv i besöksnäringen efter pandemin

Bild: Adam Ihse/TT

Abba-medlemmen Björn Ulvaeus kör så det ryker efter de tuffa covid-åren, skriver Besöksliv.

Utöver att släppa gruppens första album på 40 år, öppnar han en unik mötesplats för digital kultur och bygger badhus i hemorten Västervik.

I oktober invigdes Västerviks Warmbadhus, vilket blir ett komplement till hotellet Slottsholmen. Det har vuxit fram ur visionen att utveckla ett dragplåster för både västervikare och besökare.

– Jag stack från Västervik när jag var 20 och trodde aldrig att jag skulle komma tillbaka. Sen var jag ute i världen och av olika omständigheter fick Västervik grepp om mig igen, jag upptäckte att mina rötter kändes väldigt meningsfulla, säger Björn Ulvaeus till sajten.

I oktober hade även Mamma Mia! The Party nypremiär på Rondo i Göteborg och ungefär samtidigt drog den unika underhållningsupplevelsen som kombinerar fest och show igång i London.

Björn Ulvaeus ska dessutom via Pophouse Entertainment delta i storsatsningen Space, som bland annat står värd för en e-sportarena och världens största gamingcenter.

– Jag gillar att testa teknik i framkant och i det här fallet handlar det dessutom om ett socialt projekt. Vi vill skapa ett community för den digitala generationen, alla kids i förorten som sitter på så mycket talang ska få sin hub, säger han.

Besöksliv: ”Nu lämnar vi ett antal tuffa covid-år bakom oss och kör järnet”