DET SVENSKA SKATTETRYCKET

Bensinskattens framtid osäker

Dyra droppar. Arkivbild. Bild: PONTUS LUNDAHL / TT

Ekonomi/Politik (TT)

I höst försvinner den tillfälliga skattesänkningen på drivmedel om inte politikerna agerar.

– Det är den stora utmaningen med tillfälliga skattesänkningar, att det finns en risk att människor förväntar sig att de ska vara permanenta, säger finansminister Mikael Damberg (S).

Att höja drivmedelsskatterna tillbaka till utgångsnivån på redan höga priser är inget önskeläge för en politiker. Sänkningen av skatten med 1:80 kronor från 1 maj, som en följd av de skenande drivmedelspriserna, är redan uppäten och i dag dansar priserna återigen långt över nivåerna i början av året.

Vad beskedet från regeringen blir i den skattefrågan är oklart i nuläget. Damberg vill inte säga något om det nu, det får man utreda, om det är möjligt att behålla den lägre skattesatsen.

Kan bli dyrt

– Det kan bli väldigt dyrt. Så jag ser framför mig att man verkligen måste göra en prövning. I vilket läge är vi, finns det olika metoder att ge stöd till hushållen när man gör sådana här insatser långsiktigt, säger han.

Närmast står frågan om en tusenlapp till alla bilister, 1 500 kronor för de i glesbygd, på riksdagens beslutsordning. Röstning sker i dag och regeringen ser ut att åka på pumpen eftersom oppositionen tänker rösta nej.

– Jag tycker det är ett väldigt högt spel av oppositionspartierna, man lägger alla ägg i samma korg. Jag tycker det är oansvarigt, många hushåll är pressade av de höga drivmedelspriserna, säger Damberg.

Inga besked

Det han syftar på är möjligheten för Sverige att sänka drivmedelsskatterna ytterligare, under EU:s miniminivå, något som framför allt oppositionen drev på i ett tidigt skede, men är högst osäkert om EU tillåter. Under resans gång har även regeringen blivit mer välvilligt inställd till det förslaget.

– Jag har varit pragmatisk, jag har sagt att jag kan sänka skatten under EU:s miniminivå om vi får godkännande för det från EU. Men vi har inte fått de beskeden än, så jag tycker att man spelar väldigt högt med hushållens ekonomi, säger Damberg.

Men även EU ställer krav på att eventuella skattesänkningar på drivmedel måste vara tillfälliga.

Några signaler från EU om varthän det lutar, har han inga att delge.

Olle Lindström/TT