KLIMATOMSTÄLLNINGEN

"Bajsvatten" Göteborgs ess i förhandlingarna

"Det är som att vinna OS-guld innan OS har börjat", säger Henrik Einarsson, etableringschef på Business Region Göteborg. Bild: Frida Winter

Ekonomi (TT)

Göteborg vann kampen om Northvolts nya batterifabrik.

– Det är som att vinna OS-guld innan OS har börjat, säger Henrik Einarsson, etableringschef på Business Region Göteborg.

Det har varit en dragkamp mellan många städer. I och utanför Sverige. Men när nu Göteborg går segrande ur bataljen och får etableringen av den nya batterifabriken är stadens representanter mer än nöjda.

– Som etableringschef är det här det ultimata kvittot på att Göteborg är extremt attraktivt för den här typen av globala etableringar. Vi har stått oss i den tuffaste konkurrensen som vi har varit med om. Det här är den klart mest omfattande process som jag varit med om, säger Henrik Einarsson.

Göteborg hade många argument, men i rockärmen fanns ett ess.

En "gamechanger"

– Jag tror det är lite av en "gamechanger", säger Henrik Einarsson.

Och det handlar om så kallat tekniskt vatten. Eller bajsvatten, om man ska tala klartext.

Fabriken kräver stora mängder kylvatten. Det är inte hållbart att slösa på dricksvatten och att få tillstånd att ta vatten ur sjöar är mycket svårt.

– Vad vi har gjort är att vi hittat en lösning som gör att vi kan använda avloppsvattnet, berättar Henrik Einarsson.

Avloppsvatten

Som det är nu renas avloppsvattnet och släpps ut i havet. Men istället ska vattnet tas precis innan det ska släppas ut och ledas till fabriken. Där kan det användas som kylvatten.

– Sen tar vi tillvara på värmen i det uppvärmda vattnet innan det släpps ut precis som i dag. Det är helt cirkulärt och man behöver inte göra några ingrepp i miljö- och vattenfrågor. Dessutom kan vi spara energi och det är ett cirkulärt tänk.

Etableringen ger 3000 nya arbetstillfällen direkt i fabriken.

– Men det kommer dessutom stora spridningseffekter. Det kan i förlängningen ge dubbelt så många jobb. Vi kan prata om att kanske 5-6 000 göteborgare kommer att ha ett jobb att gå till från 2025 och framåt.

I diskussionerna har Göteborg pekat på ett antal olika saker som argument för etableringen.

– Det här en helt unik möjlighet att sätta en storskalig industrianläggning mitt i en befintlig storstadsregion. Du har tillgång på arbetskraft, ingenjörer och allt vad storstaden har att erbjuda. Det är väldigt sällan du har den typen av möjlighet, säger Einarsson.

Hamn och järnväg

Han pekar på att platsen är väl lämpad, Volvo Cars ligger nära, logistiken är bra, det ligger extremt nära hamnen, järnväg är redan framdragen.

– Det är en plats där det är genomförbart. De slåss mot tiden. Det gäller att få fram bilar snabbt och då är tidsaspekten viktig och genomförbarheten tror jag de har prioriterat hårt, säger Einarsson.

Han menar att det som varit avgörande är att Göteborg kunnat erbjuda en hållbar helhetslösning. Och så en stor mängd bajsvatten.

Jonas Dagson/TT