KOMPETENSKRISEN

Behovet av bussförare stort – "Kan leda till samhällsekonomiska konsekvenser”

Om bussbranschen inte lyckas rekrytera bussförare kan det innebära att turtätheten minskar eller turer ställs in. Arkivbild. Bild: Johan Nilsson / TT

Det råder stora rekryteringsbehov inom bussbranschen. Under de kommande tre åren behövs 8 100 bussförare anställas, skriver Transportföretagen i en rapport. Rekryteringsbehovet kan bli ett hinder för den gröna omställningen, menar chefen för kompetensförsörjning, Caj Luoma.

– Transportsektorn befinner sig mitt inne i den gröna omställningen och här är bussbranschen viktig för klimatsmarta förbindelser mellan städer och landsbygd. Men bussbranschen stora rekryteringsbehov kan bli ett hinder för att kunna möta samhällets och resenärernas förväntningar och behov, säger Caj Luoma, chef för kompetensförsörjning på Transportföretagen, i en kommentar.

Nio av tio bussföretag i landet uppger att de påverkas av rekryteringsbehoven som dessutom innebär att 500 bussmekaniker saknas.

Rekryteringsbehovet har ökat

Sedan motsvarande rapport 2021 har rekryteringsbehovet ökat med över 3 500 personer och behovsökningen tros till stor del bero på den påverkan som coronapandemin hade på bussbranschen.

– Svårigheter att hitta kompetens kan leda till samhällsekonomiska konsekvenser då turtätheten minskar eller turer ställs in. Möjligheterna till kollektivt resande påverkar var vi väljer att bo, arbeta och studera. Försämrade kommunikationer gör det också svårare för lokala företag att anställa och försvårar för föreningsverksamhet. Samtidigt kan det leda till minskad attraktivitet för kollektivt resande, med högre miljöpåverkan som följd, säger Caj Luoma.

Caj Luoma efterlyser en dialog mellan näringslivet och regeringen. Bild: Pressbild

Han välkomnar att regeringen har aviserat en satsning på vuxenutbildningar och menar att utbildning leder till jobb.

– Historiskt har satsningar på vuxenutbildningen i stor utsträckning riktats mot den offentliga sektorn. Vår förhoppning är att regeringens satsning i vårbudgeten även kommer innebära utbildningsplatser riktade till transportsektorn. Nu är det viktigt att regeringen fortsätter ha en dialog med näringslivet så att de nya utbildningsplatserna riktas mot kompetensbristen och där jobben finns.

Caj Luoma poängterar behovet av att locka unga förare till yrket. För att det ska lyckas vill han bland annat se en integrerad körkortsutbildning för elever i gymnasieskolan och en möjlighet att ta CSN-lån för att ta körkort C och B. Han vill dessutom få bort den så kallade 50-gränsen för unga förare.

– I dag får de köra linjetrafik som är kortare än 50 kilometer, men om sträckan skulle vara 51 km så får de inte köras, säger han och fortsätter:

– Det är både ologiskt och gör att det är svårt att få unga att välja yrket. Det här måste politiken ändra, annars kommer vi inte kunna möta förarbristen

Därför är det svårt att rekrytera bussförare

  • 75 procent uppger att det svårt att hitta personer med tillräckliga språkkunskaper.
  • 75 procent har svårt att hitta personer med rätt yrkeserfarenhet.
  • 70 procent har haft svårt att hitta personer med rätt yrkesutbildning.

Källa: Transportföretagen