DEN SVENSKA KONJUNKTUREN

Lågprisjakt slår hårt mot svenska livsmedelsproducenter

Carl Eckerdal, chefekonom på Livsmedelsföretagen.

Jakten på lågpris petar bort svenskproducerat som den viktigaste konsumenttrenden och det slår hårt mot livsmedelsproducenterna.

Det framgår av Livsmedelsföretagens senaste konjunkturbrev. Kostnadsökningarna håller i sig och konsumenterna bör räkna med fortsatta prishöjningar. Att det är priset som nu är viktigast för konsumenterna blir helt uppenbart i Livsmedelsföretagens årliga trendmätning. Sju år på raken toppades listan av svensk/lokalproducerat.

– Det är fullt förståeligt att jakten på lågpris är det viktigaste för konsumenterna just nu. Tyvärr är det här väldigt olyckligt för svenska livsmedelsproducenter. Det är dyrt att producera mat och dryck i Sverige och det är få producenter som har råd att ha lågprisalternativ i sitt utbud. På det hela taget brottas svensk livsmedelsproduktion just nu med fler och svårare utmaningar än någonsin tidigare, säger Carl Eckerdal, chefekonom på Livsmedelsföretagen, i en kommentar-

Pressmeddelande: Starkt fokus på lågpris och EMV slår hårt mot svenska livsmedelsproducenter