FLYGBRANSCHENS FRAMTID

120 miljoner till framtidens flygbränsle

Bild: Jessica Gow/TT

Nu pågår flera försök med gröna alternativ som kan dryga ut dagens fossila flygfotogen. I ett nytt projekt ska forskare och industri tillsammans utveckla fungerande alternativ, enligt ett pressmeddelande från Lunds Universitet.

– En turbinmotor är jättekomplicerad. Det är mycket man kan få att brinna, men det måste brinna på rätt sätt. Fel bränsle kan exempelvis blockera luftflöden och få sämre verkningsgrad och kan till och med skada motorn, säger Christer Fureby, professor i värmeöverföring vid LTH, i pressmeddelandet.

Han anser att säker förbränning är en aspekt som har missats i debatten.

Projektet som till lika delar finansieras av Energimyndigheten, akademin samt industrin har till att börja med 120 miljoner kronor att disponera under fem år med möjlighet till förlängning med ytterligare 120 miljoner i fem år till. Bland företag i projektet återfinns bland annat Preem, SAS och Siemens.

Lunds Universitet: 120 miljoner till helhetsgrepp om framtidens flygbränsle