DEN SVENSKA ARBETSMARKNADEN

Få medier ifrågasätter satsningar mot långtidsarbetslösheten

Deprimerad man står och tittar ut genom fönster. Bild: Martina Holmberg / TT

Medierna rapporterar mer om den växande långtidsarbetslösheten. Men journalisternas kritiska frågor till regeringen uteblir, visar Näringslivets Medieinstitut.

Den växande långtidsarbetslösheten har seglat upp som ett viktigt ämne hos medierna under september. Däremot ställer journalisterna inga frågor till regeringen om det är ett prioriterat problem. De ifrågasätter heller inte varför regeringen föreslår åtgärder som gör det mindre lönsamt att arbeta. Det visar en ny granskning av Näringslivets Medieinstitut (NMI).

Större fokus läggs i stället på fokus på det politiska spelet och hur regeringen ska få C och V att rösta för budgeten.

Oppositionen har upprepade gånger pratat om just förändrade skattesatser och lägre trösklar för att komma åt långtidsarbetslösheten. Att detta inte givits plats i debatten – som under intervjun med Arbetsmarknadsministern – är i hög utsträckning ett journalistiskt val, menar NMI.

Näringslivets Medieinstitut: Inga frågor om budgetförslag som gör det mindre lönsamt att arbeta